- Tämä on aika itsestään selvä: Säveltäminen vapauttaa luovuutta. Säveltäessä ei ole sääntöjä, vaan oppilas voi tuottaa täysin mieleistään musiikkia.
- Säveltäminen auttaa oppilasta ymmärtämään, kuinka musiikki syntyy: Sen luomisprosessia, kehittelyä ja viimeistelyä, ideoiden hankkimista ja niiden työstämistä.
- Säveltäminen tuo musiikin suuret säveltäjämestarit lähemmäs soittajaa. Kokemus siitä, että on itse luova muusikko, jolla on annettavaa musiikkimaailmalle, luo arvoa omalle toiminnalle ja pienentää kuilua suurten mestareiden ja oman soiton välillä.
- Säveltäminen on todella voimauttavaa. Siinä luot jotakin, jota ilman sinua ei olisi olemassa.
- Säveltäminen tuo oppilaalle päätösvaltaa omaan musiikinopiskeluun. Me opettajat voimme antaa ideoita, mutta oppilas päättää, miltä hänen musiikkinsa kuulostaa ja miten se jatkuu.
- Säveltäminen auttaa vapautumaan virheistä. Oppilaan täytyy rohkeasti kokeilla erilaisia vaihtoehtoja, kuinka hänen musiikkinsa tulisi jatkua. On tärkeää ymmärtää, että mikään ei mene rikki tai kuole, vaikka soittaisi jotakin epämiellyttävää. Sen voi vain unohtaa
- Rajoittava perfektionismi estää vapaan luovuuden virtaamisen. Säveltäminen on loistava tapa päästä irti liiallisesta täydellisyyden tavoittelusta.
- Säveltäminen lisää rohkeutta improvisointiin ja vapaaseen soittamiseen. Säveltämiseen tottunut oppilas istahtaa helpommin pianon ääreen soittamaan myös muuta kuin soittoläksyjään, mikä lisää soittoon käytettyä aikaa.
- Säveltäessä on kohtuullisen helppoa päästä flow-tilaan. Opettajan tehtävänä on antaa sopivan tasoinen sävellystehtävä, selkeät välitavoitteet ja jatkuvaa palautetta, jotta oppilas kykenee löytämään flownsa.
- Säveltäminen tuo vaihtelua musiikin opintoihin ja uuden hauskan ja innostavan tavan ilmaista itseä.
- Säveltäminen kehittää oppilaan tulkintaa. Koska kukaan ei voi sanoa, kuinka säveltäjän tulisi hänen oma musiikkinsa tulkita, se antaa lisää vapautta musiikin tulkintaan ja rohkaisee heittäytymään musiikin virtaan.
- Kun oppilas uskaltautuu säveltämään myös atonaalista ja/tai vaihtuva rytmistä musiikkia, hänen ymmärrys aikakautemme musiikkiin lisääntyy.
- Paras oppilaasi ei välttämättä ole se, jolla on rohkeimmat ideat säveltäessä. Säveltäminen nostaa esille myös sellaisia oppilaita, jotka saattavat olla aiemmin menestyneet musiikin opinnoissaan heikommin.
- Kaikkien edellä mainittujen seikkojen vuoksi säveltäminen lisää oppilaan motivaatiota kaikkeen musiikin opiskeluun.
- Säveltäminen oppilaan kanssa tuo uuden innostavan lisän opettajan työhön. Tulet hämmästymään, kuinka upeita musiikillisia ideoita oppilaillasi on!
15 syytä säveltää oppilaan kanssa

1 thought on “15 syytä säveltää oppilaan kanssa”
Comments are closed.